استفسار عن اشجار الفاكهه المزروعة فى حديقتى
النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: استفسار عن اشجار الفاكهه المزروعة فى حديقتى

المهنة
    طالب

استفسار عن اشجار الفاكهه المزروعة فى حديقتى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا اتشرف انى انضميت لمنتدى جميل واعضائه اجمل وكان عندى استفسارات هى كتيرة شوية بس معلش استحملونى لسه جديد انا عندى فى حديقتنا هى تربتها طينية وخصبةوولنا اما نزرعها شوية اشجار علشان يخلو شكل البيت من قدام حلو فروحنا المشتل وجبنا اللى احنا عاوزينه جبنا:

1-شتلتين مانجو مش عارف نوعها ايه

2-شتلتين جوافة

3-شتلتين ليمون

4-شتلتين برتقال مش عارف نوعها ايه بردوا

5-شتلتين خوخ وبرقوق

6-شتلتين يوسفى مثمرتين بالرغم من صغر سنهما كل واحدة فيها 3او اربعة وهما صيرين اوى ولونهم اخضر

7-تكعيبتين عنب

8-شتلتين تين برشومى

9-شتلتين كمثرى

10-ونباتات زينة من ريحان وورد بلدى وفل وغيره

معلش كنت عايز اعرف هل جميع الشتلات اللى انا ذكرتها ازهارها خنثى ام هناك من هى ازهارها مؤنثة ومذكرة وكم مرة اسقيهم واسماء السماد اللى مكن احطه ليهم ومواعيد عارف والله ان الاسئلة دى هتاخد كتير لن انا طمعان فى رمكم ومنتظر اجابتكم

مواضيع مشابهة:

2.    روابط المنتدى

المهنة
    طالب

up up up فين الناس الخبيرة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

المهنة
    فني مختبر زراعي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TeRoOo مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا اتشرف انى انضميت لمنتدى جميل واعضائه اجمل وكان عندى استفسارات هى كتيرة شوية بس معلش استحملونى لسه جديد انا عندى فى حديقتنا هى تربتها طينية وخصبةوولنا اما نزرعها شوية اشجار علشان يخلو شكل البيت من قدام حلو فروحنا المشتل وجبنا اللى احنا عاوزينه جبنا:

1-شتلتين مانجو مش عارف نوعها ايه

2-شتلتين جوافة

3-شتلتين ليمون

4-شتلتين برتقال مش عارف نوعها ايه بردوا

5-شتلتين خوخ وبرقوق

6-شتلتين يوسفى مثمرتين بالرغم من صغر سنهما كل واحدة فيها 3او اربعة وهما صيرين اوى ولونهم اخضر

7-تكعيبتين عنب

8-شتلتين تين برشومى

9-شتلتين كمثرى

10-ونباتات زينة من ريحان وورد بلدى وفل وغيره

معلش كنت عايز اعرف هل جميع الشتلات اللى انا ذكرتها ازهارها خنثى ام هناك من هى ازهارها مؤنثة ومذكرة وكم مرة اسقيهم واسماء السماد اللى مكن احطه ليهم ومواعيد عارف والله ان الاسئلة دى هتاخد كتير لن انا طمعان فى رمكم ومنتظر اجابتكم
    اخي العزيز بالنسبه للتلقيح جميع الاشجار المزروعه عندك لا تحتاج الى ملقحات لان التلقيح فيها ذاتي يعني الشجره تلقح نفسها واما بالنسبه لسماد ممكن اضافة السماد حسب الترتيب التالي في بداية الزراعه ممكن اضافة السماد المركب الذي يحتوي على نسبة الفسفور عالي لتنشيط الجذور وبعدها 30 يوم اضافة السماد المركب الذي يحتوي على نيتروجين عالي لزيادة النمو الخضري وبعدها 30 يوم سماد مركب الذي يحتوي على البوتاسيم عالي لزيادة سماكة الساق هذا البرنامج للاشجار المزروعه حديثا السماد المركب يحتوي على هذه العناصر جميعها بنسب مختلفه N:P:K

العمل للدين مسئولية الجميع
    مختبرات النوى للزراعه النسيجيه

المهنة
    مهندسة زراعية

اخي العزيز الكلام الي اتفضل بيه استاذ ابو هيثم كل صحيح لكن ممكن ان تعوض الاسمدة باخرى اسمدة ورقية ترش على النبات ويكون بعد الغروب حتى لا تسبب حروق لشتلات

المهنة
    طالب

يعنى متشكر جدا جدا جدا ليكم وانا فرحت لما عرفت ان اشجارى كلها ازهاراها خنثى لكن معلش شتلة الليمون فيها فرعين اصفروا خاااالص والشو بتاعهم بقى عامل زى الخشب بتاع السلاكات اقطعهم ولا اسيبهم؟؟

المهنة
    فني مختبر زراعي

يعنى متشكر جدا جدا جدا ليكم وانا فرحت لما عرفت ان اشجارى كلها ازهاراها خنثى لكن معلش شتلة الليمون فيها فرعين اصفروا خاااالص والشو بتاعهم بقى عامل زى الخشب بتاع السلاكات اقطعهم ولا اسيبهم؟؟
    عليك بضافة سماد شلات الحديد بمعدل 50غم لكل شجره يضاف بطريقه التاليه عمل حفره في داخل حوض الشجره ويوضع السماد بها ويغطى عليها بالتراب ثم يتم ريها وبعد 3 اسابيع تكرر العمليه مره اخرى ولا يتم اضافة سماد شلات الحديد مكشوف الى الهواء والشمس خوفا من حدوث الاكسده وشكرا

المهنة
    طالب

شكرا جدا جدا جدا ليك

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 04:04 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 12:59 PM --||-----

ومعلش سؤال اخر احنا زرعنا بردوا جرجير وبقدونس وكذا حاجة من نفس السيا مش عارف اسمهم ايه صراحة كم مرة اسقيهم مع العلم ان الجو حار فى مصر

المهنة
    فني مختبر زراعي

شكرا جدا جدا جدا ليك

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 04:04 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 12:59 PM --||-----

ومعلش سؤال اخر احنا زرعنا بردوا جرجير وبقدونس وكذا حاجة من نفس السيا مش عارف اسمهم ايه صراحة كم مرة اسقيهم مع العلم ان الجو حار فى مصر
    اخي الكريم بالنسبه لزراعة الجرجير والبقدونس لا يتحمل الحراره العاليه انصحك بزراعه تحت ظل الاشجار لتخفيف من اشعة الشمس والري بشكل منتظم كل يومين مره وشكرا.